60-årsjubiléum för livräddaren säkerhetsbältet men mer kan göras

2019-06-28 10:11

volvovyo.jpg

60 år har gått sedan den första Volvoföraren använde Nils Bohlins innovativa trepunktsbälte för att sitta säkert i sitt fordon. Än i dag ses säkerhetsbältet som världens viktigaste säkerhetsinnovation genom tiderna och uppskattas ha räddat mer än en miljon liv. Trots detta är det alldeles för många lastbilschaufförer som slarvar med att använda denna enkla uppfinning.

– Detta är helt klart ett slöseri med liv. All dokumentation visar att det skulle vara så många färre olycksoffer om alla förare använde sina säkerhetsbälten, säger Anna Wrige Berling, Volvo Lastvagnars nyutnämnda Trafik- och produktsäkerhetschef. 

1959 utvecklade Volvos ingenjör Nils Bohlin det moderna trepunktsbältet. Även fast det fanns ett patent på designen, beslöt sig Volvo att patentet skulle få vara öppet och tillgängligt för alla fordonstillverkare att använda fritt. Detta beslut, som var rätt okonventionellt, gjordes för det allmännas bästa, för att försäkra sig om att alla, oavsett om de körde en Volvo eller inte, skulle kunna vara säkrare i trafiken. Detta beslut visade sig vara till stor fördel överallt i världen.

– Det finns inget säkerhetssystem som ens kommer i närheten av säkerhetsbältet när det gäller att rädda liv, och trepunktsbältet har skyddat fler människor i trafiken än någon annan säkerhetsuppfinning, säger Anna Wrige Berling.

volvovyo3.jpg

En innovation som räddar liv – men som inte alltid används

I många delar av världen är användandet av säkerhetsbältet för tunga fordon tyvärr fortfarande långt från heltäckande.

– Volvo Lastvagnars säkerhetsrapport för 2017 visade att hälften av alla lastbilschaufförer som dödats i trafikolyckor hade överlevt om de hade burit sina säkerhetsbälten, förklarar Anna Wrige Berling.

Så vad är anledningarna att det inte används? En del lastbilschaufförer tror felaktigt att det inte finns något behov av ett säkerhetsbälte i en lastbil, på grund av fordonets storlek.

– De fakta som finns är otvetydiga; att använda säkerhetsbältet är mycket viktigt, även i lastbilar. Till exempel vid vältolyckor kan bältet hjälpa till att skydda föraren från att bli klämd mellan lastbilen och marken, fortsätter Anna Wrige Berling.

Visionen om noll antal olyckor

Volvo Lastvagnars vision är att inga Volvolastbilar ska vara inblandade i trafikolyckor och menar att lastbilstillverkare, trafikmyndigheter, planerare av infrastruktur, andra experter och chaufförer runtom i världen måste arbeta tillsammans för att nå en säkrare trafikmiljö.  

– Vi delar vår trafiksäkerhetsforskning brett och har erbjudit vår kunskap och expertis till universitet, forskningslaboratorier och samarbetspartners. Varhelst säkerhet diskuteras, vill vi vara med och bidra. Detta hjälper oss att lära oss ännu mer om säkerhetsfrågor, möjliga lösningar och hur vi ska designa framtidens lastbilar, avslutar Anna Wrige Berling.

Anna Wrige Berling bidrar med djup kunskap om trafiksäkerhetsfrågor till sin nya position. Hon har lång och bred erfarenhet från att arbeta med både aktiv och passiv säkerhet inom AB Volvos produktutveckling, förberedande utveckling och inom forskningsorganisationer.

Mellan 2008 och 2013 ledde Anna Volvo Lastvagnars Accident Research Team, som har undersökt trafikolyckor på plats ända sedan 1969 och samlat trafiksäkerhetsdata, som sedan har använts inom produktutveckling. Hon har representerat Volvo i externa trafiksäkerhetsforum och har haft en framstående roll i kommunikationen av Volvos säkerhetserbjudande till transportbranschen.

Fram till nyligen har Anna ansvarat för området Trafiksituationshantering för autonoma fordon hos Volvo Lastvagnar. Hon har en Master-examen i Teknisk fysik, från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »