Fjärde Logset skördaren sedan år 2007

2019-07-05 12:01

aip1.jpg

Kenneth Storsjö har jobbat i skogen från år 1994. De första tre åren högg han med motorsåg, men sedan beslöt han sig för att skaffa en skogsmaskin och bilda företaget K.S-Forest.

(bild: Jag känner mig stolt över mitt arbete. Efter en arbetsdag är det fint att se på de stockhögar vi åstadkommit, eller en välmående skog som vi gallrat, säger Kenneth Storsjö.)

- Jag har alltid tyckt om skogen. Att jobba med en skogsmaskin såg intressant ut. Jag har ju inte bytt arbete sedan dess, vilket nog tyder på att jag är väldigt nöjd med mitt yrkesval. Det här är ett fritt och bra jobb. Förstås ska bestämda mängder virke avverkas per månad, men det går att styra arbetstiderna själv, ler han.

Idag kör han en sexhjulig Logset 8H GT skördare utrustad med ett Logset TH65 aggregat. Avverkningar sker åt Metsä Group. Storsjö är områdesentreprenör, vilket betyder att han är ansvarig för att avverkningarna blir utförda på ett visst område. Arbetsområdet sträcker sig från Malax till Tjöck. Det gäller att ha koll var underentreprenörerna rör sig med sina skogsmaskiner, samt vart de ska skickas och jobba härnäst.  Av de fem underentreprenörerna är det fyra som äger Logset maskiner.

- Jag känner de andra förarna bra och pratar ofta  i telefon med dem under dagen.

aip2.jpg

(bild: Kenneth Storsjö kör en sexhjulig Logset 8H GT skördare utrustad med ett Logset TH65 aggregat.)

Storsjö är aningen bekymrad över att det nuförtiden är relativt svårt att hitta skogsmaskinsförare. Han har en anställd som heter Felix Martin. De kör skördaren i två skift.

- Felix började jobba hos mig efter sin praktikperiod från skolan. Jag hade tur som fick anställa honom. Före det jobbade han åt min kollega Leif-Erik Wik, som kör Logset 6F skotaren som underentreprenör åt mig.

Storsjö berättar att många unga som utbildar sig till skogsmaskinsförare väljer att jobba med grävmaskiner. Han tror att det beror på att ungdomarna vill ha mer folk runtomkring  sig.

- Men inte är skogsmaskinsförararbetet ensamt. Om Leif-Erik och jag är på samma skifte, så tar vi alltid paus samtidigt. Vi parkerar maskinerna bredvid varandra och pratar medan vi dricker kaffet. Beroende på vädret sitter vi i hytten eller ute i det fria, berättar Storsjö.

aip32.jpg

(bild: Under kaffepauserna parkerar Kenneth Storsjö (till höger) och kollegan Leif-Erik Wik sina skogsmaskiner bredvid varandra.)

STARK OCH SMIDIG MASKIN SOM FUNGERAR KLANDERFRITT

Den nuvarande maskinen är Storsjös fjärde Logset skördare. Han beslöt sig för att köpa en Logset 8H GT eftersom han varit så nöjd med sina tidigare Logset maskiner.

- Jag har köpt alla mina skördare av Erno. Närheten till service är ett stort plus, men jag måste nog säga att jag varit nöjd med alla de Logset maskiner jag ägt hittills. Maskinerna har  utvecklats mycket och är servicevänliga. Det är lätt att komma åt de flesta delarna.

Storsjö är ändå nöjdast med  sin nyaste skördare som levererades i november 2018. Den har körts ca 2000 h på slutavverkningar.

- Logset 8H GT är stark och smidig på samma gång. Det är en effektiv och passlig maskin. Maskinen har midjestyrning, vilket gör att den svänger lätt. De två senaste Logset skördarna jag ägt har haft en svängade hytt som hålls rak fast maskinen lutar. Det är bekvämare arbetsställning och ergonomiskt. Hittills har 8H:n fungerat klanderfritt och jag tycker att den är pålitlig, berättar Storsjö.

Det framgår tydligt att Storsjö njuter av sitt jobb och han kan varmt rekommendera det för andra.

- Jag känner mig stolt över mitt arbete. Jag försöker göra ett så gott jobb som möjligt för att skogsägarna ska bli nöjda. Efter en arbetsdag är det fint att se på de stockhögar vi åstadkommit, eller en välmående skog som vi gallrat.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »