Trafikverket tänker på julresenären - inga störande arbeten inför jul

2019-12-17 12:11

junaa1.jpg

Tre dygn före jul pausas arbeten på järnvägen för att inte störa julfirare som tar tåget till släkt och vänner. Undantag är akuta åtgärder, snöröjning och några ytterst få arbeten.

Det blir så gott som banarbetsfritt på alla sträckor där det bedrivs persontrafik. Resandeströmmarna under jul och midsommar är stora även utanför stråken som förbinder storstäderna. Därför gäller stoppet i hela landet.

Det är samma datum varje år – vid midnatt den 21 december börjar stoppet. I år avslutas stoppet lagom till Kalle Anka klockan 15.00.

Fokus på resenären

I de fall arbeten trots allt bedöms vara nödvändiga att utföra, ska en särskild riskanalys genomföras, med syfte att säkra att ingen oväntad trafikpåverkan inträffar. Årets undantag är fyra arbeten den 21 december. Dubbelspåret i Hallsberg med några avstängda spår, enkelspårsdrift Västerås Norra-Västerås Central och två arbeten som påverkar lite eller inte alls – en hastighetsnedsättning på grund av sanering i Ormaryd och bangårdombyggnad i Ystad.

– Vi gör detta för att värna om resenärerna. När det är ett hårt tryck på järnvägen som inför jul och midsommar ska vi inte utsätta järnvägen för stora arbeten. Det innebär en högre störningsrisk. Våra banarbeten är nödvändiga för en bättre infrastruktur men vi måste också ha förståelse för framkomligheten, säger Stefan Björkqvist på Trafikverkets avdelning Trafik.

Vinter betyder ju även större risk för problem orsakade av snö och kyla. Trafikverket gör varje år en vinterberedskapsplan för att vara beredda. Planen trädde i kraft vecka 46 och gäller till och med vecka 11.

Du som ska ut i jultrafiken – ha koll på informationen: Trafikinformation om trafikläget, rastplatser och färjor finns på www.trafikverket.se

Stora snömängder en utmaning

Största risken vintertid är stora snömängder. I år har förstärkning i olika former förberetts. Flera snöröjningslok finns att tillgå och Trafikverket kommer även i år att ha en samordningsresurs vid större snöoväder. Trafikverket testade det förra året och fortsätter i vinter. Resursen har ett helhetsgrepp över nationella underhållsresurser, både maskinella och personella och finns tillgänglig dygnet runt – allt för att värna om att järnvägen ska vara framkomlig.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »