Logset tar svenska marknaden på allvar

2020-03-11 11:00

all1.jpg

Logset Ab ordnade demo med två maskiner tillsammans med nya servicelämnaren WNK Skogsgallring Ab i Örkelljunga, Sverige i början av mars 2020. Under demon presenterades en Logset 8H GTE Hybrid skördare med ett Logset TH65 skördaraggregat, samt en Logset 5FP GT skotare med Smooth Ride hyttfjädring.

(foto: Niklas Nannestad är imponerad över hybridskördaren.)

Hybridskördaren körs av Niklas Nannestad från WNK. Innan demon hade han två dagar på sig att bekanta sig med maskinen, eftersom han inte har någon tidigare erfarenhet av att köra med Logset.

- Jag är imponerad över hybriden. Det går att köra med kran och aggregat obehindrat och motorn dippar aldrig, då oljeflödet fungerar så bra. Detta är en stabil och välbalanserad skogsmaskin, säger han.

Nannestad berättar att han varit intresserad av Logset maskiner i flera år, men sådana har egentligen inte funnits på WNK:s verksamhetsområde. Han anser att nu då Logset satsat i ett försäljningsbolag i Sverige och anställt försäljaren Andreas From, samt har WNK som servicelämnare, kan områdets skogsmaskinsägare känna sig trygga med att skaffa Logset maskiner.

all2.jpg

(foto: Under demot presenterades en Logset 8H GTE Hybrid skördare och en Logset 5FP GT skotare.)

Ola Skarsvik från Nordöstra Skåne äger den uppvisade Logset 5FP GT skotaren. Han instämmer med Nannestad.  

- Det är fint att Logset tar den svenska marknaden på allvar. Om alla Logset maskiner går så smärtfritt som min, så är det inga problem att sälja flera maskiner i Sverige, säger han.

Skarsvik fick skotaren i slutet av 2019 och har 300 körtimmar på den.

- Jag är nöjd med hela maskinen. Jag har inget att klaga på. Hyttfjädringen är enormt bra, speciellt i stenig terräng. Maskinen flyter fram och fjädringen tar bort alla skarpa knyckar.

all3.jpg

(foto: Tom Knipström från Logset berättar om skördaraggregatets tekniska detaljer.)

YPPERLIGT TILLFÄLLE ATT ÅKA MED

Under demodagar lönar det sig att åka med i en skogsmaskin för att prata med föraren, få en bättre känsla för maskinen och möjligen testköra själv. En av demobesökarna heter Calle Citron. Han har kommit till demon innan han ska iväg på kvällsskift. Han jobbar som skotarförare vid Åsbo Skogsentreprenad. Där har han jobbat i 1 år och 4 månader. Citron berättar att han egentligen är uppväxt med skogsmaskiner, men innan han hoppar med Skarsvik i 5FP skotarhytten har han endast erfarenhet av en statisk Logset maskin. 

- Det var under senaste Elmia mässan. Då var jag inne i en Logset skotarhytt.

Citron sitter med i hytten när Skarsvik fyller lastutrymmet med virke och tömmer virket vid avlägget längre upp i skogen. När de kommer tillbaka och Citron kliver ur hytten konstaterar han:

- Jag upplevde hytten väldigt tyst. Det var inte mycket motorljud. Hytten var bekväm, rymlig och den har bra sikt.

Dagen bjuder på  växlande väder, men demodeltagarna låter sig inte störas. Det finns mycket att prata om. Efter dagen är en sak solklar: intresset för Logset maskiner har ökat ytterligare i Sverige.

all5.jpg

(foto: Ola Skarsvik fick sin skotare i slutet av 2019 och har 300 körtimmar på den.)

all4.jpg

(foto: WNK Skogsgallring Ab är nu en Logset servicelämnare i Sverige. Här skakar Andreas From (t.v.) hand med Niklas Nannestad. WNK:s andra ägare är Kristian Nannestad (t.h.).)

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »