Komatsu Forest MaxiFleet underlättar supporten under nedstängningen

2020-04-18 11:00

John_Geddes.jpg

Under Covid-19-pandemin har Storbritannien infört lockdown och endast nödvändiga verksamheter får bedrivas, skogsbruket räknas till dessa. På Komatsu Forest i Storbritannien har man ändå vidtagit försiktighetsåtgärder så de flesta som kan arbetar hemifrån. När vi pratar med servicetekniker & utbildningsspecialisten John Geddes får vi veta hur det är möjligt för honom att hjälpa kunderna att hålla optimal prestanda på sina maskiner, samtidigt som han arbetar hemifrån. 

Nyckeln är Komatsu Forests fleet management-system MaxiFleet, som gör det möjligt att supporta kunderna på distans och därmed minska de personliga mötena, för att förhindra att viruset sprids. ”Hemifrån kan jag koppla upp mig mot MaxiFleet och göra en snabbkontroll av hur många aktiva maskiner som finns där ute, om det finns några larm och se om det är något vi behöver ta hand om”, säger Geddes. 

Som tidigare nämnts räknas skogsbruket till nödvändig verksamhet och under pandemin har skogsindustrin anpassat sig till alternativ produktion för att möta det nya behovet som uppstått. Från sitt hemmakontor kan Geddes enkelt hjälpa kunderna att ändra apteringsinstruktionerna för skördarna. "Under pandemin har behovet av lastpallar ökat för att hantera logistiken av medicinsk utrustning", förklarar Geddes. " Det är ett viktigt arbete och det känns bra att veta att vi kan bidra till det." 

MaxiFleet gör det möjligt att se maskinens status, lokalisera maskiner, optimera maskinerna samt ge support på distans. MaxiFleet har alltid använts som ett strategiskt planeringsverktyg för Geddes och hans team, men fördelarna med systemet blir ännu tydligare nu under kriserna. "Det är kombinationen av systemet, tillsammans med personalen bakom det, som gör det möjligt att ge kunden möjlighet att hålla optimal prestanda och backa upp dem vid behov". 

Som ett ytterligare exempel på åtgärder, för att förhindra att viruset sprids, har det brittiska teamet installerat MaxiFleet i en begagnad maskin som kommer att levereras till en kund. På så sätt kan de ställa in maskinen och slutföra förarutbildningen på distans – för att undvika den tid som de vanligtvis skulle tillbringa tillsammans med föraren i hytten. "Trots nedstängningen kan vi hålla våra kunder nöjda och hålla samma goda supportnivå som tidigare - utan MaxiFleet hade det varit omöjligt", avslutar Geddes.

Remote_support.png

2020-06-05 12:11Viveka Beckeman ny vd för Skogsindustrierna
2020-06-04 12:44Iggesunds sågverk provar eltruckar
2020-06-03 12:11Nya krav på ITS vid vägarbeten ska höja säkerheten
2020-06-02 12:3328 nya Volvo hjullastare redo for tjänstgöring i svenska försvaret
2020-06-01 12:11Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil
2020-05-31 12:33IVECO presenterar de nya racinglastbilarna IVECO S-WAY R
2020-05-30 14:00Avfallsåtervinningsföretaget Renewi beställer 200 lastbilar till från DAF
2020-05-29 11:00Skogsmaskiner för ett hållbart skogsbruk
2020-05-28 11:00Beskogning av åkermark med olika trädslag - hur påverkar det kolinlagringen?
2020-05-27 12:00Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige - för tredje året i rad

Gå till arkivet »