Komatsu Forest MaxiFleet underlättar supporten under nedstängningen

2020-04-18 11:00

John_Geddes.jpg

Under Covid-19-pandemin har Storbritannien infört lockdown och endast nödvändiga verksamheter får bedrivas, skogsbruket räknas till dessa. På Komatsu Forest i Storbritannien har man ändå vidtagit försiktighetsåtgärder så de flesta som kan arbetar hemifrån. När vi pratar med servicetekniker & utbildningsspecialisten John Geddes får vi veta hur det är möjligt för honom att hjälpa kunderna att hålla optimal prestanda på sina maskiner, samtidigt som han arbetar hemifrån. 

Nyckeln är Komatsu Forests fleet management-system MaxiFleet, som gör det möjligt att supporta kunderna på distans och därmed minska de personliga mötena, för att förhindra att viruset sprids. ”Hemifrån kan jag koppla upp mig mot MaxiFleet och göra en snabbkontroll av hur många aktiva maskiner som finns där ute, om det finns några larm och se om det är något vi behöver ta hand om”, säger Geddes. 

Som tidigare nämnts räknas skogsbruket till nödvändig verksamhet och under pandemin har skogsindustrin anpassat sig till alternativ produktion för att möta det nya behovet som uppstått. Från sitt hemmakontor kan Geddes enkelt hjälpa kunderna att ändra apteringsinstruktionerna för skördarna. "Under pandemin har behovet av lastpallar ökat för att hantera logistiken av medicinsk utrustning", förklarar Geddes. " Det är ett viktigt arbete och det känns bra att veta att vi kan bidra till det." 

MaxiFleet gör det möjligt att se maskinens status, lokalisera maskiner, optimera maskinerna samt ge support på distans. MaxiFleet har alltid använts som ett strategiskt planeringsverktyg för Geddes och hans team, men fördelarna med systemet blir ännu tydligare nu under kriserna. "Det är kombinationen av systemet, tillsammans med personalen bakom det, som gör det möjligt att ge kunden möjlighet att hålla optimal prestanda och backa upp dem vid behov". 

Som ett ytterligare exempel på åtgärder, för att förhindra att viruset sprids, har det brittiska teamet installerat MaxiFleet i en begagnad maskin som kommer att levereras till en kund. På så sätt kan de ställa in maskinen och slutföra förarutbildningen på distans – för att undvika den tid som de vanligtvis skulle tillbringa tillsammans med föraren i hytten. "Trots nedstängningen kan vi hålla våra kunder nöjda och hålla samma goda supportnivå som tidigare - utan MaxiFleet hade det varit omöjligt", avslutar Geddes.

Remote_support.png

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »