Svensk säljstart för Mercedes GLC som laddhybrid med diesel

2020-04-29 11:00

ladd1.jpg

Mercedes-Benz mellanklass-suv GLC har blivit en favorit för många svenskar. Nu är det säljstart i Sverige för modellen som laddhybrid med dieselmotor. En kombination som klarar vardagskörningen och stadstrafiken på ren el men ändå ger tillgång till en förbränningsmotor med dieselmotorns lägre CO2-utsläpp för de längre resorna. De svenska priserna börjar på 601.900 kr.

Mercedes-Benz GLC som lanserades 2016 är en suv i samma storleksklass som C-Klass. Sedan några år tillbaka finns modellen också som 4-dörrars coupé med hög markfrigång. 

I samband med att den nya generationen av bilen visades förra året kom den också som laddhybrid med bensinmotor och ca 4 mils räckvidd på el. Nu är det dags för den efterlängtade dieselladdhybridversionen Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC att ha svensk säljstart. 

– Vi har satsat mycket på just dieselladdhybrider, säger Ulrich Szymczak, modellansvarig för GLC på Mercedes-Benz Sverige.

– Att klara vardagskörningen och stadstrafiken på ren el men ändå ha tillgång till en förbränningsmotor för de längre resorna, är en optimal kombination. Den som väljer en dieselladdhybrid ser dessutom till att hålla nere CO2-utsläppen även på långresorna.

GLC 300 de 4MATIC är märkets andra suv med dieselladdhybrid efter GLE 350 de 4MATIC som släpptes i vintras. Dessa två är de enda suvarna med kombinationen laddhybrid och diesel på marknaden idag. Även C-Klass och E-Klass finns som dieselladdhybrider och totalt har Mercedes-Benz idag 18 laddhybrider i modellprogrammet från A-Klass till S-Klass. Inom kort kommer utbudet av laddhybrider att utökas till totalt 25 olika modeller.

GLC 300 de 4MATIC kommer både som suv och som 4-dörrars coupé. Båda har 4MATIC fyrhjulsdrift, 9-växlad automat och en dieselmotor på 194 hk som kompletteras med en elmotor på 122 hk. Den kombinerade systemeffekten är på fullvuxna 306 hästar och 700 Nm. 0-100 går på 6,2 sekunder. 

Bränsleförbrukningen anges till ca 0,2 liter per mil (1,8 – 2,2 l/100 km) och CO2 utsläppen till 48-57 gr/km. Det gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kr. Skatten är från ca 1.230 kr/år.

Batteriet är på 13,5 kW/timmar och tar ca 1,5 timmar att ladda från 10-100 % med 7,4 kW växelström. Räckvidden på ren el är ca 4 mil.

GLC 300 de 4MATIC kostar från 601.900 i suv utförande. För den som väljer coupéversionen börjar priserna på 636.900 kr

Läs mer om GLC suv här

Läs mer om GLC Coupé här

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »