TÜV-test bekräftar: Nya lastbilsgenerationen från MAN sparar upp till 8.2 % bränsle

2020-07-12 12:11

p-eot-newman-tg-tuumlv-consumption-2_2.jpg

I februari presenterade MAN sin nya lastbilsgeneration, där största fokus legat på komfort och bränsleeffektivitet. Tack vare en vidareutvecklad drivlina, förbättrad aerodynamik och uppdaterad EfficientCruise-assistent har den nya lastbilsgenerationen upp till 8.2 % lägre bränsleförbrukning än den tidigare lastbilsgenerationen. Detta har bekräftats i ett nytt test som genomförts av TÜV i Tyskland. 

Resultatet av TÜV:s test talar sitt tydliga språk: MAN TGX 18.470 Euro 6d drog 8.2 % mindre bränsle i jämförelse med MAN TGX 18.460 Euro 6c, den tidigare versionen med Euro 6c-motor. Sträckan som kördes under testet var 342 kilometer lång och bilarna testades på såväl motorväg som landsvägskörning.

”Låga totalkostnader för fordonen är avgörande för våra kunders framgång. Vi har utvecklat den nya lastbilsgenerationen med fokus på maximal effektivitet och har lyckats uppnå dessa mål. Vi är nöjda med att detta även bekräftades i ett test som genomförts av en oberoende testorganisation. Jag vill rikta ett stort tack till hela teamet”, säger Dr. Frederik Zohm, direktör för Research & Development på MAN Truck & Bus.

Göran Nyberg, direktör för Sales & Marketing, lägger till: "Med den nya lastbilsgenerationen har vi kunnat implementera vårt ledord och arbetssätt ”Simplifying Business” ytterligare. Huvudfokus ligger på föraren och ägaren, som båda drar nytta av våra många nya innovationer.

Drivlina med ny optimerad drivning

Den nya lastbilsgenerationens optimerade hypoidaxel erbjuder en högre utväxling än föregångare. Dessutom har den nya D26 Euro 6d-motorgenerationen en reducerad återgascirkulation och ökad termodynamisk effektivitet, vilket ger mer effektivitet även vid högre motorvarvtal.

"Dynamisk segling" med nya MAN EfficientCruise

GPS-farthållaren MAN EfficientCruise har utvecklats och erbjuder nu ännu fler och mer omfattande funktioner än tidigare. Detta inkluderar bland annat "dynamisk segling", vilket innebär att ständigt växla mellan att accelerera och rulla fordonet. Dessutom har ACC-avståndskontrollsystemet optimerats för att kunna dra nytta av nedförsbackar. Systemet håller då ett större avstånd till fordonet framför så att lastbilen kan rulla obehindrat så länge som möjligt.

Aerodynamik – ny design för bättre effektivitet

Aerodynamik spelar en viktig roll för att minska bränsleförbrukningen och flera komponenter fått en ny design. Till exempel har den nya lastbilsgenerationen smalare ytterspeglar än föregångaren, vilket ger mindre luftmotstånd. Nydesignade luftavvisare förbättrar dessutom luftflödet till kylaren och motorrummet och nya takspoiler optimerar luftflödet från lastbil till släp. 

2020-11-28 11:00"Simply the best": MAN TGX, Truck of the Year 2021!
2020-11-26Trafikverket förbereder för upphandling av elväg
2020-11-24 11:11Scania och Dagab fördjupar samarbetet med elektrifierande godstransporter
2020-11-21 11:11Sveaskogs initiativ i coronatider
2020-11-20 13:22Tryggt med begagnatgaranti hos Eco Log
2020-11-19 11:11Leasingerbjudande: Kör Scania på flytande biogas
2020-11-17 11:00IVECO S-Way NP 460 vinnare av titeln "Sustainable Truck of the Year 2021"
2020-11-16 11:22Amazon köper 1800 eldrivna transportbilar av Mercedes-Benz
2020-11-15 11:11På skogsbrandsfronten mycket nytt
2020-11-13 12:11Volvo Lastvagnar lanserar ett komplett program med eldrivna lastbilar i Europa under 2021

Gå till arkivet »