Skogforsk: Drivarens utvecklingspotential2020-10-29 13:11
Har drivaren fördelar jämfört med tvåmaskinsystemet? En ny rapport kartlägger drivarens utvecklingspotential med avseende på arbetsmetoder, teknisk utformning samt tids- och kostnadseffektivitet. Drivningskostnaderna för tvåmaskinsystemet och drivarprotypen Komatsu X19 har visat sig likvärdiga i flera studier. Detta gör att det inte finns motiv att lansera en serietillverkad drivare på marknaden. För att introducera en ny serietillverkad drivare på marknaden krävs att drivaren kan påvisa ytterligare sänkta kostnader. Vid introduktion av nya system följer det vanligtvis mer prestationsutveckling via teknik och metoder än vad det finns potential för hos etablerade system. Syftet med detta projekt var att kartlägga drivarens utvecklingspotential. Under en workshop 2019 samlades ett antal personer med erfarenhet av arbete med drivare på olika sätt, bland annat förare av drivarprototypen Komatsu X19 och forskare från Skogforsk. Deltagarna formulerade idéer till tekniska och metodmässiga förändringar som kan utveckla drivaren. Som stöd sammanfattades hur X19 är konfigurerad idag, vilka arbetsmoment som ingår i arbetet med drivare och vilka förutsättningar som påverkar arbetet. De förslag med potential att spara tid analyserades efter workshopen. Komatsu Forest AB bedömde kostnader för tekniska förändringar. Därefter bedömdes sparade drivningskostnader. Av förslagen som bedömdes ge sänkta drivningskostnader återfanns följande tekniska förändringar:
Det återfanns även en metodförändring i att den rena avverkningsplatsen tack vare direktlastning öppnar för andra körmönster. De tekniska förändringar och den metodutveckling som föreslagits bedöms ackumulerat leda till 9,4 procents tidsbesparing. Investeringskostnaden höjs sammantaget med 0,6 Mkr. Drivningskostnaderna bedöms sänkas med cirka 6,0 procent. Förslagens effekter på tidsåtgång och drivningskostnad var av naturliga skäl svåra att bedöma, och det finns en osäkerhet i hur utfallet skulle bli i realiteten. Osäkerheten beror bland annat på troliga skillnader mellan beräkningar baserat på ett mindre urval av studier med skickliga förare, till storskalig operativ drift med ett kollektiv av förare. Sammantaget bedömer vi dock att rapportens potential kan falla ut något bättre om serietillverkade drivare införs i större skala. Den bedömningen grundas av att vi konsekvent varit försiktiga när det gäller skattningar av potentialen till de olika tidsbesparingarna. |
2024-03-19 11:00 | Södra sätter in flislastbil i produktion |
2024-03-14 11:00 | Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar |
2024-03-12 11:11 | Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut |
2024-02-27 11:00 | Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap |
2024-02-25 11:00 | Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring |
2024-02-23 11:00 | Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco |
2024-02-20 11:00 | Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd |
2024-02-13 11:00 | Automation - för ökad produktion och attraktion |
2024-02-10 11:00 | Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter |
2024-02-05 11:00 | Eco Log 20 år Demotour 2024 |
Gå till arkivet » |