Skogforsk: Drivarens utvecklingspotential

2020-10-29 13:11

drivar1.jpg

Har drivaren fördelar jämfört med tvåmaskinsystemet? En ny rapport kartlägger drivarens utvecklingspotential med avseende på arbetsmetoder, teknisk utformning samt tids- och kostnadseffektivitet.

Drivningskostnaderna för tvåmaskinsystemet och drivarprotypen Komatsu X19 har visat sig likvärdiga i flera studier. Detta gör att det inte finns motiv att lansera en serietillverkad drivare på marknaden. För att introducera en ny serietillverkad drivare på marknaden krävs att drivaren kan påvisa ytterligare sänkta kostnader. Vid intro­duktion av nya system följer det vanligtvis mer prestationsutveckling via teknik och metoder än vad det finns potential för hos etablerade system. Syftet med detta projekt var att kartlägga drivarens utvecklingspotential.

Under en workshop 2019 samlades ett antal personer med erfarenhet av arbete med drivare på olika sätt, bland annat förare av drivarprototypen Komatsu X19 och forskare från Skogforsk. Deltagarna formulerade idéer till tekniska och metod­mässiga förändringar som kan utveckla drivaren. Som stöd sammanfattades hur X19 är konfigurerad idag, vilka arbetsmoment som ingår i arbetet med drivare och vilka förutsättningar som påverkar arbetet. De förslag med potential att spara tid analyserades efter workshopen. Komatsu Forest AB bedömde kostnader för tekniska förändringar. Därefter bedömdes sparade drivningskostnader.

Av förslagen som bedömdes ge sänkta drivningskostnader återfanns följande tekniska förändringar:

  • en ny kran med ledad tiltpelare,
  • assistans för körning mellan uppställningsplatser under avverknings- och lastningsarbete,
  • lastrede med automatiskt höj- och sänkbara skiljestöttor,
  • låsning av aggregatets tilt vid upparbetning av klenare stamdimen­sioner,
  • snabbare låsning av aggregatet som underlättar redskapsskifte vid avverkningsplatsen istället för vid avlägg.

Det återfanns även en metodförändring i att den rena avverkningsplatsen tack vare direktlastning öppnar för andra körmönster. De tekniska förändringar och den metodutveckling som föreslagits bedöms ackumulerat leda till 9,4 procents tidsbesparing. Investeringskostnaden höjs sammantaget med 0,6 Mkr. Drivningskostnaderna bedöms sänkas med cirka 6,0 procent.

Förslagens effekter på tidsåtgång och drivningskostnad var av naturliga skäl svåra att bedöma, och det finns en osäkerhet i hur utfallet skulle bli i realiteten. Osäkerheten beror bland annat på troliga skillnader mellan beräkningar baserat på ett mindre urval av studier med skickliga förare, till storskalig operativ drift med ett kollektiv av förare. Sammantaget bedömer vi dock att rapportens potential kan falla ut något bättre om serietillverkade drivare införs i större skala. Den bedömningen grundas av att vi konsekvent varit försiktiga när det gäller skattningar av potentialen till de olika tidsbesparingarna.

www.skogforsk.se

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »