Olofsfors nyanställer och förändrar sin marknadsorganisation

2021-03-29 11:33

olofsfors-foerstaerker-och-foeraendrar_press.jpg

Olofsfors förstärker och förändrar marknadsorganisationen på affärsområde skog genom att anställa Micael Olsson som närmast kommer från Cranab i Vindeln.

— Det känns tryggt att lämna över till Micael med mångårig erfarenhet och kunnande i skogsbranschen och med ett stort kontaktnät, säger Kjell-Erik Åström, Marknad- och försäljningschef för Olofsfors skogsprodukter.

Kjell-Erik Åström som de senaste 11 åren varit säljansvarig för Olofsfors affärsområde Skog i Skandinavien och Baltikum, har under det senaste året även haft uppdraget som marknadschef.

— Det blir bra att få lämna över till Micael nu och helt gå vidare till rollen som marknadschef för försäljningsområde skog, säger Åström i en kommentar.

Micael Olsson är ett välkänt ansikte i Skogsbranschen och har under sina dryga 30 år hos Vindelnföretaget Cranab haft olika roller. Den senaste som Exportchef.

— Jag ser fram emot nya utmaningar inom samma bransch men med en ny produkt. Det känns bra att jobba i en positiv miljö med produkter av världsklass, säger Olsson med ett leende.

Förändrad säljstruktur

Olofsfors produkter band och slirskydd till skogsmaskiner säljs idag genom återförsäljare världen över och koncernen Olofsfors omsatte år 2020 ca 400 Mkr. Olofsfors AB har dotterbolag i Finland, Ryssland, Tyskland, Canada och Sydamerika, varav det sistnämnda är under uppbyggnad.

I och med den förstärkta marknadsorganisationen förändrar Olofsfors även sin övriga säljstruktur för att kunna lägga ännu mer tid och fokus på kunderna.

Micael Olsson ska i första hand fokusera på maskintillverkarna John Deere, Komatsu Forest och Eco Log i Skandinavien.

Ponsse, Rottne och övriga maskintillverkare kommer Jonas Persson att ansvara för. Han började jobba på Olofsfors för 4 år sedan som konstruktör och har de senaste åren arbetat som Exportsäljare. 

Uppdelningen säljarna emellan gäller i första hand på den skandinaviska marknaden, men ska även implementeras på övriga marknader succesivt.

Ökad marknadsnärvaro, med kundfokus och hög servicenivå är viktiga framgångsfaktorer för oss, avslutar Kjell-Erik Åström.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »