Premiär för Mercedes-AMG ONE: Formel 1 teknik för gata och väg

2022-06-01 11:00

f1a.jpg

På dagen 55 år efter AMGs grundande den 1 juni 1967 är det premiär för den mest extrema gatbilen någonsin att bära de tre bokstäverna. Mercedes-AMG ONE är en 2-sitsig supersportbil som för första gången någonsin placerar en hybrid-drivlina från Formel 1 i en bil som får köras på allmän väg.

En förbränningsmotor och hela fyra elmotorer ger en totalt effekt på 1.063 hästkrafter och en toppfart på 352 km/tim.

Att utveckla Mercedes-AMG ONE har varit ett extremt komplext arbete. Under de fyra år som gått sedan idén presenterades har tekniker och ingenjörer på Mercedes-AMG i Affalterbach samarbetat nära med Formel 1 experterna på Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Men resultatet har vart värt att vänta på.

Faktum är att bilen på vissa områden till och med överglänser Formel 1 bilarna. Bland annat har den fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC+ med hybriddriven bakaxel och eldriven framaxel.

”Med Mercedes-AMG ONE har vi verkligen tänjt på gränserna. De enorma tekniska utmaningarna i att göra en modern Formel 1 drivlina användbar i vardagstrafik har verkligen tagit oss till det möjligas gräns. Under processen var det många som trodde att projektet skulle visa sig omöjligt att genomföra. Men teamen i Affalterbach och Englanbd gav aldrig upp och de trodde på sig själva. Jag har verkligen den högsta respekt för alla inblandade och är stolt över vad detta lag har presterat.” Det säger Philipp Schiemer som är VD för Mercedes-AMG Gmbh.

”Tekniken är också verkligen extrem. Det handlar inte bara om att få ut 1.063 hästkrafter ur en motor på bara 1,6 liter tillsammans med fyra elmotorer. Den allra svåraste uppgiften var efterbehandlingen av avgaserna. ”

En fråga som många kanske inte tänker på är en till synes så enkel sak som att starta bilen. I Formel 1 har varje team ett helt gäng ingenjörer med laptops som ser till att bilen startar. Här måste samma sak ske med en knapptryckning. Något som krävt mycket mjukvaruarbete!

fic.jpg

1,6 liters V6:a och fyra elmotorer

Mercedes-AMG ONE har en E PERFORMANCE hybriddrivlina som kommer direkt från Formel 1 och som utvecklats i nära samarbete med experterna på Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth.

Drivlinan består av en turboladdad hybrid-förbränningsmotor och totalt fyra elmotorer. En av dessa är inbyggd i turbon, en är monterad direkt på förbränningsmotorn och två driver framhjulen.

Förbränningsmotorn varvar upp till ca 11.000 rpm. Turbon drivs av en elmotor på 122 hk (90 kW) som spinner upp densamma till 100.000 rpm innan driften tas över av avgaserna. En princip som i Formel 1 kallas MGU-H (Motor Generator Unit Heat). Det gör att turbon alltid är ”redo” och inte behöver vänta in ett visst motorvarv. Responsen blir ögonblicklig.

Elmotorn i turbon kan också användas som generator och då kan överskottsenergi lagras i bilens högspänningsbatteri eller användas till att driva antingen framhjulens elmotorer eller elmotorn (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) som är monterad på förbränningsmotorn. MGU-K har en effekt på 163 hk (120 kW).

Även förbränningsmotorn i sig har avancerad teknik med bland annat bränsleinsprutning med hela 270 bars tryck. Det finns också ett mycket avancerat och effektivt avgasreningssystem med fyra förvärmda metalliska katalysatorer, två keramiska katalysatorer och två partikelfilter. De fyra värmeelementen på totalt 16 kW gör det möjligt att uppfylla avgasreningskraven enligt EU6 under verkliga körförhållanden (RDE).

Sex körprogram och aktiv aerodynamik

Mercedes-AMG ONE startar alltid tyst på ren eldrift av framhjulen. Samtidigt värms katalysatorerna upp och förbränningsmotorn går inte igång förrän dessa har rätt arbetstemperatur. Totalt finns sex körprogram varav två endast är avsedda för körning på bana. Dessa innehåller bland annat aktiv aerodynamik, chassisänkning och uppstyvning av chassit. Med funktionen RACE START kan bilen accelerera 0 – 200 km/tim på bara 7,0 sekunder.

Den aktiva aerodynamiken är ett kapitel för sig. Den styr bland annat den främre diffusorn, bakvingen och gälarna vid framaxeln. Tillsammans med en chassisänkning på upp till 37 mm ger detta upp till fem gånger kraftigare down-force. Genom att trycka på en knapp kan man dessutom aktivera ”Race DRS” (Drag Reduction System) vilket gör att gälarna stängs och bakvingen dras in. Det minskar downforce men gör i gengäld att bilen accelererar snabbare.

”No Styling”

Intreriören i Mercedes-AMG ONE är helt fokuserad på funktion och varje detalj har ett syfte. ”No Styling” är begreppet som används och istället lyfts alla viktiga funktionsdetaljer fram. Dock finns både a/c, elektriska fönsterhissar och infotainmentsystem, liksom airbags.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »