Lansering av Komatsu 951XC skördare

2023-05-24 11:00

komatsu931xc.jpg

En slutavverkningsskördare som kombinerar kraft och produktivitet med smidighet och utmärkta klättringsegenskaper. Skördaren är också en perfekt matchning mot C164-aggregatet. Så kan den nya åttahjuliga skördaren från Komatsu Forest beskrivas. Skördaren är det tredje tillskottet till det åttahjuliga skördarprogrammet, med maskiner speciellt framtagna för tuffa förhållanden.

Komatsu 951XC är en ny skördare lämpad för slutavverkning i brant terräng och på mjuka marker. Designen med åtta hjul i kombination med det stabila Komatsu-konceptet säkerställer en maskin med stor stabilitet, utmärkt terrängframkomlighet och lågt marktryck. Komatsu 951XC är också optimerad för att användas tillsammans med Komatsu C164 – ett skördaraggregat speciellt utformat för avverkning av stora träd – även om det naturligtvis fungerar lika bra tillsammans med en rad andra aggregat.

För tuffa förhållanden

Komatsu 951XC ingår i Komatsu Forests produktserie av maskiner speciellt utformade för utmanande förhållanden.
”Nu har vi ett komplett sortiment av åttahjuliga maskiner, speciellt framtagna för tuffa förhållanden,” säger Joakim Johansson, Product Manager Harvesters på Komatsu Forest.

Kompakt men ändå stark

Maskinkonstruktionen är mycket lik Komatsu 951, även om det finns vissa skillnader. Komatsu 951XC har samma hjulstorlek som 931XC, vilket gör att maskinen får en mer kompakt design och att maskinlängden för 951XC blir kortare än för Komatsu 951.

Komatsu 951XC har en dragkraft på 242 kN och en unik samverkan mellan motor, styrsystem och kraftöverföring. Den hydrostatiska transmissionen gör att motoreffekten kan utnyttjas fullt ut, vilket ger betydande fördelar i svår terräng samt utmärkta klättringsegenskaper. Detta kommer sig av att maskinen har en stor hydrostatpump som kan hålla en högre hastighet vid hög dragkraft.

"Det speciella med 951XC är att den kombinerar styrkan hos en 951 med en extremt kompakt design. Eftersom den har ungefär samma dimensioner som 931XC kan den användas i tätare bestånd,” förklarar Joakim.

Komatsu 951XC har ny arbetshydraulik för att bättre utnyttja hydraulmotorn. Den nya arbetshydrauliken ger också snabbare matning från start till maxhastighet samt gör att sågmotorn kan arbeta på ett ännu mer effektivt sätt.

”Den nya arbetshydrauliken bidrar till känslan av en ännu starkare motor enligt de testförare som har arbetat med 951XC,” säger Joakim.

Även om arbetshydrauliken är ny har Komatsu 951XC i alla avseenden samma beprövade design som andra Komatsu-skördare, vilket innebär 3PS.

"Detta gör det möjligt att utföra fler kran- och huvudfunktioner samtidigt med bibehållen maximal hydraulkraft, allt tack vare maskinens samkörningsegenskaper,” fortsätter Joakim.

951XC är utrustad med navreduktioner, vilket är en stor fördel vid arbete i besvärliga förhållanden, så som brant, snöig eller blöt terräng, eftersom de ökar boggins livslängd och därmed maskinens tillförlitlighet.

Kraftfull kran

Alla Komatsu-skördare är utrustade med parallellkran, så har det varit sedan 1999. Med sin smarta design kopplar den samman lyftarmen med vipparmen och eliminerar därigenom ett helt moment i kranstyrningen Konceptet förenklar krankörningen genom att säkerställa att aggregatet alltid är i rätt nivå oavsett var i krancykeln det befinner sig. Parallellkranen är också smart utformad för att vara snabb i den utåtgående rörelsen, när ingen last finns i aggregatet, och kraftfull i returrörelsen, då lasten är tung.

"Jämfört med 951 har Komatsu 951XC ett betydligt kortare avstånd från kranens centrum till framhjulen. Det skapar ett större arbetsområde framför maskinen. Det ger en stor fördel eftersom föraren kan jobba på kortare räckvidd vilket i sin tur innebär att kranen blir starkare. För den som utrustar sin maskin med Smart Crane får de en ännu mer lättmanövrerad kran med utmärkt precision,” förklarar Joakim.

Högklassig förarmiljö

Komatsu 951XC har, precis som alla andra Komatsu-skördare, en högpresterande förarmiljö. Exempel på många fördelar är den rymliga hytten, god sikt och behagligt hyttklimat.

Tack vare maskinens stabilitet och nivellerande hytt sitter föraren alltid horisontellt och slipper spänna kroppen för att hålla en bra arbetsposition. 951XC är som alla Komatsu-skördare baserad på det beprövade Komatsu-konceptet som ger en bra viktfördelning och en låg tyngdpunkt. Dessutom har de åttahjuliga skördarna i XC-serien en dubbelpendlande boggi på bakramen – bestående av en pendlande bakaxel i kombination med en boggi – vilket ger maskinerna helt unika köregenskaper.

"Vår dubbelpendlande boggi är en innovation som vi är mycket stolta över. Förutom att öka stabiliteten genom att sänka maskinens tyngdpunkt följer maskinen ojämnheter i terrängen på ett förlåtande sätt samtidigt som den ger utmärkt framkomlighet i utmanande terrängförhållanden, avslutar Joakim.

Arbetet med att utveckla en ny maskin är ett massivt lagarbete. Innan en ny maskinmodell lanseras testas prototyper noggrant, först med Komatsus egna testoperatörer och sedan av entreprenörer som arbetar i miljöer som är lämpliga för den specifika maskinmodellen. En av entreprenörerna, Henrik Lysebäck på Lysebäcks Skogsentreprenad, testade en prototyp av 951XC under hösten 2022.

"951XC är en bra maskin, stabil och bekväm att använda. Det är en maskin man kan lita på och man känner sig trygg med att jobba på lång räckvidd, säger Henrik.
2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »