Effektbehov för elektriska timmerbilar

2023-10-10 11:00

eltimmerbilen_sca_scania.jpg

Elektrifiering av lastbilar är en nyckel för att nå klimatmålen, men det kommer krävas laddning. En ny studie visar att tre laddare vid en större industri bara innebär några minuters kötid.

Vägtransporterna står idag för en stor del av skogsbrukets CO2-utsläpp, och för att nå Sveriges och skogsbranschens klimatmål är det viktigt med en snabb omställning mot fossilfria och hållbara transporter. Att dimensionera laddplatser och säkra elförsörjning för transporterna är en viktig fråga.

Med dagens teknik för fordon och laddning skulle ca 60 % av transportarbetet kunna elektrifieras. Tre laddare vid en större industri, till exempel ett massabruk, innebär inte någon stor flaskhals utan ger endast kötider på några minuter.

Det visar en simuleringsstudie i ett examensarbete som genomförts inom projektet ”Accelerera elektrifieringen av skogsbrukets transporter” som Skogforsk leder.

Tekniken finns tillgänglig

Lastbilstillverkare erbjuder idag lastbilar med räckvidder på 250 km för 64-tons ekipage. Redan idag finns laddare med effekter på 375 kW, och de närmaste åren kommer laddeffekten öka till närmare 1000 kW, vilket innebär att en lastbil kan laddas fullt på mindre än 45 min.

Sammantaget gör detta att elektriska lastbilar blir tillgängliga för skogsbrukets transporter. Studien visar att med dagens teknik kan omkring 60 % av transportarbetet till två industrier i Sverige elektrifieras och upp emot 75 % av transportarbetet till en större terminal – förutsatt att rätt dimensionerad laddinfrastruktur finns på plats.

Elektrisk effekt behövs för laddning

För att kunna ladda ellastbilarna behövs laddpunkter på attraktiva lägen och med tillräcklig elektrisk effekt tillgänglig. Mottagningsplatser (industrier och terminaler) är platser som från ett logistiskt perspektiv skulle kunna vara bra för laddning, eftersom de naturligt är ett nav där många lastbilar passerar.

Så utfördes simuleringarna

En simuleringsmodell har byggts, så att vi från verkliga transportdata kan beräkna hur lastbilar kommer in till mottagningsplatsen med ett (delvis) urladdat batteri, hur de laddar, och sedan kör i väg igen. Modellen ger en bild av hur många lastbilar som står och laddar samtidigt och hur mycket effekt som kommer att behövas vid olika tidpunkter. Den kunskapen kan sedan användas som underlag för dimensionering av laddstationer.

Stora variationer ger möjligheter

För att helt undvika köer behövs sex laddare med laddeffekt på 375 kW på större industrier och tio på en större terminal. Dock är variationerna stora i efterfrågan på laddning över dygnet och mellan olika dygn. Det betyder att alla laddare endast används samtidigt under korta stunder.

Att helt dimensionera mot den svåraste timmen, och därigenom stå med en stor överkapacitet under många andra timmar, är förknippat med stora kostnader. Kan man acceptera några minuters väntetid, vid vissa tillfällen, kan man också begränsa antalet laddare på en plats vilket också begränsar det maximala effektuttaget.

Studien visar att med tre laddare vid industrierna blir kötiden endast några minuter samtidigt som investeringskostnaderna blir avsevärt lägre.

Denna studie är ett första steg i att förstå hur möjligheterna för elektrifiering av skogsbrukets transporter, och hur laddplatser kommer behöva dimensionernas. Resultaten visar att om man kan minska variationerna i inflöden av lastbilar till mottagningsplatserna kan kötider kortas och man kan undvika överdimensionering.

Läs hela rapporten Simulering av effektbehovet på industrier och terminaler vid elektrifiering av skogstransporter via länken nedan.

2024-03-19 11:00Södra sätter in flislastbil i produktion
2024-03-14 11:00Komatsus tjänsten Precision växer med fler smarta fördelar
2024-03-12 11:11Kunden i fokus när årets IVECO-priser delas ut
2024-02-27 11:00Komatsu och Williams Racing återupptar historiskt partnerskap
2024-02-25 11:00Bygge av mur för att separera skogsbränslen vid lagring
2024-02-23 11:00Hyundai levererar ett helelektriskt lätt kommersiellt fordon till Iveco
2024-02-20 11:00Säljstart för nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd
2024-02-13 11:00Automation - för ökad produktion och attraktion
2024-02-10 11:00Volvos första lastbil enbart utvecklad för eldrift - optimerad för renare och säkrare stadstransporter
2024-02-05 11:00Eco Log 20 år Demotour 2024

Gå till arkivet »